Historia

Kalastus- ja merihistoriallinen museo

Österössä, nuorisoseuran vieressä, sijaitsee kalastus- ja merihistoriallinen museo. Museo on aina auki saaristomarkkinoiden aikana. 

Museossa on esillä kalastusvälineitä ja veneitä Maksamaan saaristosta. Täällä on Ida Lundbergin moottorikelkka ja vene Mikkelinsaarilta. Voit myös nähdä muistoja Urho Kekkosen käynnistä Maksamaalla 1957. Tai oletko kiinnostunut aidosta Wikströmiläisestä -veneestä?

Rakennus, jossa museo sijaitsee, rakennettiin alun perin koulukeittiöksi, leipomotuvaksi ja saunaksi Österön koululle.

S/S Equity

Alus S/S Equity kuljetti aseita ja Saksassa koulutettuja jääkäreitä Saksasta Suomeen. Lokakuussa 1917 purettiin suuri asekuljetus Västerössä. Purkupaikka on nimeltään Storsandviken. Muiden muassa paikalliset auttoivat suojeluskuntien ase- ja ammuskuljetuksen purkamisessa. Kaikki tapahtui viranomaisilta salassa. 

Storsandvikenissä sijaitsee S/S Equityn muistomerkki. Muistomerkille pääsee luonnonkaunista ja suosittua Västerön vaellusreittiä pitkin. Tottesundin kartanossa voit tutustua näyttelyyn S/S Equitysta.

Merenkurkun saariston ääniopas

Äänioppaan löydät täältä. Se kertoo tarinoita ja historiaa 75 paikasta Merenkurkun saariston maailmanperintöalueella ja sen ympäristössä. Maksamaalla on kuusi jaksoa, nrot 40-45.  Ääniopas on tuotettu Merenkurkun maailmanperintö ry:n Ihminen ja maankohoaminen -hankeessa

Mikkelinsaaret

Mikkelinsaarilla oli vakituista asutusta 1830-luvulta 1980-luvulle. Mikkelinsaaret on vuosisatoja ollut tärkeä paikka kalastukselle ja metsätaloudelle. Ihmiset täällä elivät pääasiassa kalastuksella. He eivät voineet viljellä viljaa, koska maaperä oli köyhää. Sääolot ja tuulet vaikuttivat elämään hyvin paljon. Kelirikkoaikana yhteys mantereeseen oli poikki.

1860-luvun pulavuosien aikana ihmiselämiä Mikkelinsaarilla pelasti rukilla lastattu laiva, joka ajoi karille Boskärissä, jonka lastia ihmiset saattoivat käyttää. Vuonna 1928 ajoi kaljaasi Atlanta karille Långrevetissä. Atlantalla oli lastinaan 30-40 000 litraa pirtua. Miehet keräsivät nopeasti tuhansia kanistereita, jotka kelluivat meressä ja piilottivat ne viranomaisilta. Sotavuosina Mikkelinsaaret oli tärkeä paikka kuljetuksilla, salakuljetukselle ja suojana. 

Merivartijat tulivat Mikkelinsaarille vuonna 1950. Ensimmäinen rakennus sijaitsi Kummelskärissä 36 vuoden ajan. 1987 rakennettiin uusi asemarakennus. Vuonna 1993 toiminta Kummelskärissä lakkautettiin.

Julkista liikennettä mantereen ja Mikkelinsaarten välissä ei ole koskaan ollut. Merivartijat auttoivat mielellään paikallisia ja kuljettivat aikuisia, lapsia ja elintarvikkeita saariston ja mantereen välillä.

Lähde: Marita Bagge (1996): Mickelsörarna. Scriptum